Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Prezentacja 5. tomu serii „Teka Lubelska” oraz wykład prof. Piotra Krasnego o miejscu Lublina w sztuce staropolskiej

Termin: 30 grudnia (środa) 2015, godz. 17:00
Miejsce: Sala Czarna, Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, ul. Grodzka 21
Collegium Artium oraz Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”  zorganizowały prezentację 5. tomu „Teki Lubelskiej” – serii o dziedzictwie kulturowym Lubelszczyzny oraz wykład prof. Piotra Krasnego (UJ) „Miejsce Lublina w sztuce staropolskiej”.
W 5. tomie „Teki Lubelskiej” znalazły się m.in.:
  • Krystyna Czerni i Władysław Panas o Jerzym Nowosielskim w Lublinie
  • Nagroda Poetycka „Kamień” dla Jacka Podsiadły
Idea serii „Teka Lubelska”
Wśród wielu publikacji poświęconych dziedzictwu kulturowemu tylko nieliczne mają charakter regionalny. Odczuwalną lukę wypełniają częściowo wydawnictwa dokumentujące działania konserwatorskie, które ograniczają się jednak do historii sztuki oraz archeologii. Niewiele pisze się natomiast o dziedzictwie niematerialnym, przejawiającym się  zarówno w literaturze, muzyce czy religii, jak i poprzez recepcję zjawisk kulturowych, prowadzącą nieraz do twórczych interakcji. Badania nad tą sferą są niezwykle trudne i nie zaowocowały dotąd na polskim gruncie znaczącym dorobkiem. Za jedno z najważniejszych zadań „Teki Lubelskiej” przyjmujemy ich inspirowanie. Opublikowaliśmy w tym celu prace analizujące kulturę Lubelszczyzny z perspektywy rożnych nauk humanistycznych. Praca nad zbiorową pamięcią wymaga nieustannego reinterpretowania historii.
Prof. Piotr Krasny - historyk sztuki, kierownik Zakładu Ochrony Dóbr Kultury w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek Komitetu Redakcyjnego „Teki Lubelskiej”. Autor wielu publikacji z zakresu historii i teorii sztuki nowożytnej, w tym m.in. „Architektura cerkiewna na ziemiach ruskich Rzeczypospolitej 1594-1914” (2003) oraz „Fabrica Ecclesiae Ruthenorum. Dzieje cerkwi w Szczebrzeszynie i jej rozbudowy w latach 1777-1789 w świetle kroniki ks. Jana Karola Lipowieckiego” (2010) wyróżnionej lubelskim Wawrzynem Pawła Konrada.
Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.