Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” w Lublinie jest samorządową instytucją kultury działającą na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji. Jej działania nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia siedziby Ośrodka - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii.

Częścią Ośrodka są Dom Słów oraz Lubelska Trasa Podziemna.

Madonny i Ladacznice – wystawa

Wystawa Weroniki Rafy - Madonny i Ladacznice
Wystawa Weroniki Rafy - Madonny i Ladacznice (Autor: Bąk, Alina)

W dniach 08.10–10.11.2015 r. w Domu Słów można było obejrzeć wystawę prac Weroniki Rafy Madonny i Ladacznice.

Wernisaż: 8 października 2015 godz. 18.00
Dom Słów, Lublin, ul. Żmigród 1/Królewska 17
Wystawa dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 10.00–17.00
Wstęp wolny

Madonny i Ladacznice – wystawa prac Weroniki Rafy, łączy psychologię i projektowanie graficzne. Przedstawia teorie dotyczące znaczenia kobiecości, stereotypowego myślenia czy seksistowskich przekonań w społeczeństwie. Główną inspiracją dla treści projektu była teoria ambiwalentnego seksizmu Glick i Fiske (wyróżniają seksizm wrogi i ambiwalentny, gdzie kobiety dostają łatki Madonny lub Ladacznicy).

W projekcie zwracam uwagę na problemy dotyczące uprzedzeń rodzajowych oraz wynikające z ograniczonego, stereotypowego myślenia. Komunikaty prac nie są jednak dosłowne, dlatego każdy może sobie wybrać, jakie nadać im znaczenie. Jeśli chodzi o stronę wizualną, projekt pełen jest kontrastów i dwuznaczności. Chciałam tym pokazać, że nic nie jest całkowicie białe (jak Madonna) czy czarne (jak Ladacznica).

Weronika RafaBezpośredni odnośnik do tego akapitu

Graficzka i ilustratorka, obecnie studiująca na University of the Arts London, gdzie pracuje nad projektem dotyczącym fazy zakochiwania się i atrakcyjności interpersonalnej.
Autorka projektu Ladacznica, traktującego o stereotypizacji kobiet, z perspektywy psychologicznej i typograficznej, wystawianego ponad 20 razy w przeciągu ostatnich 3 lat (w miejscach takich jak Pałac Kultury i Nauki, Institute of Design Kielce, Gdańska Galeria Miejska, Klub Żak, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, itp.). 
Od 2013 roku prowadzi fanpage projektu www.facebook.com/Ladacznica, na którym obecnie umieszczane są ironiczne ilustracje o tematyce zmagania się z codziennością. Stypendystka Ministra Edukacji Narodowej, Prezydenta Miasta Gdańska oraz Rektor ASP w Gdańsku. Laureatka Festiwalu Fama, konkursu Typography Day, uczestniczka II Festiwalu typografii studenckiej MOTYF. Prywatnie fanka seriali i kreskówek, zwłaszcza Orange is the New Black i Game of Thrones. Interesuje się psychologią rodzaju, plakatem typograficznym, historią Europy XX wieku oraz jedzeniem. 

Media o wydarzeniuBezpośredni odnośnik do tego akapitu

"Madonny i Ladacznice". Wystawa kontra stereotyp

Zdjęcia

Kategorie

Słowa kluczowe