Pierwsza odsłona cyklu spotkań promujących cyfrową humanistykę i integrującą polskie środowisko badaczy kultury cyfrowej.
THAT Camp Poland
The Humanities and Technology Camp
Czym jest THATCamp?
THATCamp (The Humanities And Technology Camp) to rganizowane na całym świecie otwarte i nieformalne spotkania osób zainteresowanych obecnością nowych technologii w naukach humanistycznych i społecznych oraz w działalności instytucji wiedzy i pamięci (uniwersytety, galerie, archiwa, biblioteki, muzea). Pierwszy THATCamp odbył się w 2008 roku w Stanach Zjednoczonych i został zorganizowany przez Centrum Historii i Nowych Mediów (Center for History and New Media, CHNM) przy Uniwersytecie George’a Masona. Więcej o idei tych wydarzeń dowiedzieć się można na stroniethatcamp.org.
Pierwsza odsłona polskiego THATCampu organizowana została przy okazji odbywającej się w Instytucie Kulturoznawstwa UMCS konferencji naukowej „Zwrot cyfrowy w Humanistyce”
Dlaczego warto się spotkać?
Zależy nam na pokazaniu, że humanistyka nie boi się internetu i nowych technologii, że często są one same w sobie impulsem do zadawania nowych pytań o człowieka, kulturę, historię, wiedzę. THATCamp może być pierwszym krokiem w kierunku integracji środowiska cyfrowej humanistyki w Polsce.
Organizacyjnie
Pierwsza edycja THATCampu w Polsce odyła się w godzinach popołudniowych 24 i 25 października 2012 roku w siedzibie Ośrodka "Brama Grodzka - Teatr NN" w Lublinie.
PROGRAM
24 października 2013 roku - sesja prezentacji
1. Rozpoczęcie spotkania, powitanie uczestników i prezentacja idei spotkań w ramach cyklu THATCamp Polska
2. Damian Muszyński, Wiedza w dobie cyfrowej na tle paradygmatów w naukach społecznych
3. Kazimierz Krzysztofek (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie), Humanistyka Cyfrowa - od strawy surowej do gotowanej
4. Łukasz Mirocha (Wydział Artes Liberales, Uniwersytet Warszawski), Międzyobszarowość stosowana. Czego filozof-humanista szuka w Instytucie Informatyki?
5. Andrzej Radomki, Grażyna Giersztyn (UMCS), e-naukowiec
6. Urszula Pawlicka (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Digitalizacja. adaptacja, remiks literatury tradycyjnej w nowych mediach,
7. Maciej Maryl (Instytut Badań Literackich PAN), Badanie blogów: narzędzia humanistyki cyfrowej w analizie dyskursu elektronicznego
8. Radosław Bomba (UMCS), Wizualizacja danych jako metoda badania seriali TV
9. Adam Dudczak (Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe), Już nie potrzebujesz FineReadera (Wirtulane Laboratorium Transkrypcji
10. Piotr Romański (Uniwersytet Jagielloński), Archiwa Wspomnień. Banki ludzkiej pamięci o XX i XXI wieku
11. Mariya Pohorilko, Oksana Dudko, Roman Lozynskyi (Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej we Lwowie), "Doing Digital History": Public Outreach, Applied History and Research Challenges at the Center for Urban History in Lviv,
12. Joanna Zętar, Łukasz Kowalski (Teatr NN), Nowe media w programach Ośrodka "Brama Grodzka - Teatr NN"
13. Jarosław Gajda (Biblioteka Politechniki Lubelskiej), Historia techniki w wirtualnym świecie Biblioteki Politechniki Lubelskiej,
14. Andrzej Dudziński (Uniwersytet Jagielloński), Internet i jego zasoby w badaniach nad historią starożytną,
15. Judyta Grabowska (Muzeum Historii Polski), Czasopisma humanistyczne w sieci.
Filmy z prezentacji:
25 pażdziernika 2013 roku
DEBATA z udziałem wszytskich uczestników THATCampu.
Udział w spotkaniu był otwarty dla wszystkich chętnych: studentów i doktorantów, bibliotekarzy, przedstawicieli organizacji pozarządowych i instytucji kultury i pamięci (muzea, archiwa).
Organizatorzy:
Organizatorzy – koalicja THATCamp Polska:
Historia i Media,
Ośrodek "Brama Grodzka – Teatr NN",
Fundacja 5Medium,
Wiedza i Edukacja.
Kontakt z organizatorami:Dodatkowe informacje o wydarzeniu uzyskać można pod adresem
[email protected] lub numerem telefonu 503973785.
Patronat:
Bibliosfera.net, Narodowy Instytut Audiowizualny (NINA), Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego (CITTRU).
THATCamp Polska
Zaproszenie do Lublina. THATCamp – cyfrowa humanistyka
Pierwszy polski THATCamp