12.07.2010

12.07.2010 - 16.07.2010

Mural Pamięci - Graffiti "Memories Give Life"

 

Mural Pamięci "Memories Give Life" powstał na ścianie budynku Gimnazjum nr 17 w Lublinie przy ulicy Maszynowej 2, jako upamiętnienie śmierci dzieci z żydowskiego sierocińca przy ul. Grodzkiej 11.  W czasie akcji likwidacyjnej getta, w marcu 1942 roku, hitlerowcy wywieźli ponad setkę dzieci z ochronki samochodami ciężarowymi na łąki na Majdan Tatarski i tam je zamordowali.

 

1. Idea projektu
2. O projekcie 
3. Symbolika murala
4. Uczestnicy
5. Graffiti jako metoda edukacyjna
6. Literatura

 

 

1. Idea projektu

Projekt jest wynikiem współpracy Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” z artystami-edukatorami z USA: Magdaleną Gross, Gaelenem Smithem i Mattem Litwackiem.

Celem projektu jest zwalczanie uprzedzeń, pogłębianie wśród młodzieży znajomości lokalnej historii oraz przywracanie pamięci o polskich Żydach mieszkających w Lublinie. Stąd temat dzieci z Ochronki i próba upamiętnienia ich życia oraz tragicznej śmierci. Do realizacji projektu został wykorzystany potencjał tkwiący we współczesnej sztuce graffiti. Od 12 do 16 lipca 2010 młodzież gimnazjalna i licealna wspólnie pracowała nad muralem graffiti. Powstał on na ścianie budynku Gimnazjum nr 17 przy ulicy Maszynowej 2.

 

 

2. O projekcie

Tworzenie murala trwało 5 dni. Pierwszego dnia instruktorzy graffiti spotkali się z młodzieżą w naszym Ośrodku, gdzie zaprezentowali swoje dokonania, wprowadzili uczestników w tematykę projektu i opowiedzieli o tajnikach graffiti. Witold Dąbrowski z Teatru NN zabrał wszystkich na spacer miejscami lubelskich graffiti, na ulicę Grodzką 11, gdzie kiedyś mieściła się Ochronka, na ulicę Odlewniczą, gdzie znajduje się miejsce zbrodni, a także przybliżył wszystkim historię losów dzieci z Ochronki. Już wtedy młodzież przygotowała ścianę do malowania i powstały pierwsze projekty murala. Przez kolejne dni młodzież dopracowywała swoje projekty. Piątego dnia odbyło się uroczyste oddanie murala w przestrzeń miasta. Przybyła Pani Dyrektor i uczniowie z gimnazjum 17, uczniowie innych szkół, biorący udział w projekcie, fani projektu oraz media.

 

 

3. Symbolika murala

Obraz na szkolnym murze składa się z kilku symbolicznych elementów, które odnoszą się metaforycznie do losów dzieci z Ochronki, żydowskiej historii Lublina oraz do idei projektu.  
 

 

 

Napis i dół na muralu - W lewym dolnym rogu namalowany jest dół, oznaczający ten, w którym umieszano  ciała dzieci w 1942 r. Dół ten zapisany jest słowami:  
"Dźwięczą już tylko w pieśni imiona żydowskich dzieci".
 
Trzy gwiazdy –  symbole trzech opiekunek, które zginęły razem z dziećmi
http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/Content/42926/duchydzieciK.jpg
Duchy dzieci – jasne postaci oznaczają duchy dzieci z Ochronki.
http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/Content/42924/lodzK.jpg
Łódka – symbol nawiązujący do Arki Noego, która zabiera dzieci do lepszego miejsca.
http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/Content/24667/drzewo.jpg Drzewo - symbol odrodzenia
Symbole religijne – odnoszą się do trzech narodowości, trzech kultur i trzech religii ludzi mieszkających w Lublinie.
http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/Content/42927/budynkiK.jpg
 

Budynki – to część napisu "Memories Give Life" (Pamięć daje życie), litery ostatniego wyrazu przypominają budynki, co symbolizuje nieistniejącą już żydowską dzielnicę w Lublinie.
 
Słońce – jest symbolem dobra, które góruje ponad wszytkim, przyświeca tej sprawie.
 

 

 

 

4. Uczestnicy

Magdalena Gross jest absolwentką Uniwersytetu Dominikańskiego oraz Uniwersytetu Chicago. Przez dwa lata uczyła historii w Chicago, po czym zaczęła pracować jako trenerka i dyrektorka programu Teach for America in New York City.
Magda interesuje się problematyką pamięci historycznej oraz jej obecnością w polskim systemie edukacji. Obecnie realizuje studia doktoranckie z pedagogiki porównawczej na uniwersytecie w Stanford.
  Matthew Litwack jest 28-letnim twórcą graffiti. Urodził się w Nowym Jorku. Tworzeniem murali zajmuje się już prawie 13 lat, zarówno w formie komercyjnej oraz edukacyjnej. Ukończył studia na SUNY Purchase College w Nowym Jorku, gdzie uzyskał tytuł magistra antropologii.
Gaelen Smith - pedagog młodzieżowy, animator społeczny. Przez ostatnie kilka lat zajmował się edukacją artystyczną i graffiti. Obecnie pisze pracę magisterską z zakresu biologii. Gaelen pracuje w Oakland, San Francisco i East Palo Alto. Z Magdą Gross współpracował podczas projektu The Mural Music & Arts w East Palo Alto.

 

 Program skierowany do młodzieży, która dzięki wsparciu może rozwijać swoje zdolności artystyczne oraz pomagał przy odnowie zaniedbanych budynków. Podczas projektu mają oni okazję współpracować ze środowiskiem lokalnych władz.

 

Aleks Czernicki – uczeń Gimnazjum nr 19.
 

Natalia Brzezińska – uczennica Gimnazjum nr 15.

Mam 14 lat. Chodzę do gimnazjum nr 15 im. Jana Pawła II w Lublinie. Wzięłam udział w tym projekcie ponieważ chciałam mieć swój własny wkład w upamiętnienie mordu żydowskich dzieci z ochronki. Projekt wspominam zawsze z uśmiechem. Podobałam mi się atmosfera panująca tam, wszyscy byli bardzo mili. Każdy sobie pomagał. Z chęcią wezmę udział w następnym tego typu projekcie".

 

Maja Kaczmarska - lat 14, uczennica Gimnazjum nr 15.
 

„Wzięłam udział w tym projekcie ponieważ chciałam spróbować czegoś nowego.” Wydawało mi się to wspaniałym sposobem na spędzenie "wakacyjnej nudy". Wspominam ten eksperyment bardzo ciepło, nauczyłam się czegoś nowego, kto wie może mi się to przyda?. Wspomnienie, które najbardziej zapadło mi w pamięć to wspólna burza mózgów przed robieniem graffiti i miła atmosfera panująca już na miejscu”.

 

   

5. Graffiti jako metoda edukacyjna

Sztuka graffiti dostarcza środków, dzięki którym młodzi ludzie mogą odnieść się do przeszłości używając bliskiego im języka. Nadaje się ona idealnie do ekspresji indywidualizmu i emocji. Pomaga młodym ludziom odnieść się do przeszłości i wyrazić emocje w bliskim im języku sztuki ulicy. Historia Lublina, z którą młodzież będzie się na różne sposoby stykać podczas trwającego pięć dni warsztatu zostanie poprzez graffiti twórczo zinterpretowana. Siłą tej gałęzi sztuki współczesnej jest także uniwersalność języka, którego używa i który pozwala zbudować porozumienie pomiędzy edukatorami a uczestnikami warsztatu pochodzącymi z różnych pokoleń i krajów.
 
W czasie trwania projektu amerykańscy goście przekazywali swoje bogate doświadczenia związane ze sztuką graffiti. Realizowali oni projekty w wielu miejscach na świecie. Intensywne zajęcia teoretyczne i praktyczne były doskonałą okazją do nauki dla miłośników tej dyscypliny sztuki.