Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Program Historia Mówiona realizowany jest w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” od 1998 roku. Polega on na rejestrowaniu, opracowywaniu oraz upowszechnianiu relacji mówionych dotyczących Lublina i Lubelszczyzny od dwudziestolecia międzywojennego do czasów współczesnych.

Teatr NN

Andrzej Kot

Andrzej Kot - fotografia świadka historii
Andrzej Kot - fotografia świadka historii (Autor: Nawratowicz, Marek (1977- ))

Andrzej Kot urodził się 21 listopada 1946 roku w Lublinie. Od 1952 roku mieszkał na Grodzkiej 19, aż do remontu kamienicy (pod koniec XX w.). Przez trzy lata chodził do Liceum Plastycznego po drugiej stronie ulicy. Szkoły nie skończył i kolejne dwa lata spędził w wojsku. Pracę zawodową zaczął jako zecer w Lubelskich Zakładach Graficznych. Przez wiele lat współpracował z lubelskim WDK-iem, projektując i wydając tam jakże piękne, jedyne w swoim rodzaju, typograficzne druki okolicznościowe. Pierwsze wystawy: Biennale Grafiki Użytkowej w Brnie (1978) i Biennale Ekslibrisu w Malborku (1979). W 1981 r. zdobył złoty medal na Międzynarodowym Biennale Ekslibrisu Współczesnego w Malborku. Jego różne prace ukazały się w "Scriptura Calendar" niemieckiego Muzeum Gutenberga. W latach 80. brał udział (korespondencyjnie) w kilku kolejnych Biennale Humoru i Satyry w bułgarskim Gabrovie i w Biennale Grafiki Użytkowej w Brnie. W konkursie ekslibrisu we włoskim Torgiano zdobył wyróżnienie. Prace Kota prezentowano m. in. w Hamburgu, Rödental, Moguncji i Heidelbergu (Niemcy), w stanie Illinois (USA) oraz w Oxfordzie i Japonii. Sam rozsyłał grube pliki swoich - jak mawia - "różności" - po całym świecie. Jego twórczość opisały fachowe pisma o światowym zasięgu i renomie, jak nowojorski "Upper and Lower Case" i kalifornijski "Fried Calligraphic", czy węgierskie pismo "Magyar Grafik" albo tokijska "Idea". Exlibrisy i rysunki Kota publikowały m.in. niemiecka "Scriptura", "Magyar Grafik", nowojorski "Upper & Lower Case", kalifornijski "Fried Caligrafic", "Sarmatian Houston" czy wspomniana "Idea" z Tokio. W 1995 r., jako jedyny polski artysta, Andrzej Kot znalazł się w monografii Josepha Kiermeier-Debre i Fritza Franza Vogla "Das alphabet. Die Bildwelt der Buchstaben von A bis Z". Niemcy docenili tam jego alfabety (Ot-Kot, Lot-Kot, Iza i Kozina). Sam twórca określa własne prace jako "luz-bałagan graficzny bez ograniczeń w połączeniu z tekstem literackim". Weimar, Londyn i St. Petersburg poświęciły ekslibrisom Kota specjalne kongresy. Stała ekspozycja jego prac znajduje się m.in. w Muzeum Gutenberga w Moguncji. Stałe miejsce na druk nowych grafik "przydzieliła" mu redakcja mail-artowej "Ulicy Wszystkich Świętych", gdzie publikuje od początku roku 2002 w każdym numerze, a także "Niecodziennik Biblioteczny", z którym współpracuje od początku powstania. 27 stycznia 2008 roku dostał nagrodę Angelusa w kategorii: Artysta roku 2007.

Zdjęcia

Wideo

Audio

Inne materiały